۱۳۸۴ مرداد ۱, شنبه

تحصیل در مالزی

تحصیل و زندگی در مالزی

فدراسیون مالزی شامل بخش غربی مالزی و ایالات صباح و ساراوك در شرق می باشد. این كشور در 7 درجه شمال خط استوا قرار داشته و بخش غربی مالزی توسط دریای چین جنوبی از صباح و ساراوك جدا شده است. مالزی از شمال با تایلند، از جنوب با سنگاپور و از سمت جنوب شرقی با اندونزی و برونئی هم مرز است. مساحت این كشور 329758 كیلومتر مربع و دارای حدود 25 میلیون نفر جمعیت می باشد. پایتخت این كشور كوالالامپور بوده و پایتخت اداری آن شهر پوتراجایا می باشد.

آب و هوای گرم و مرطوب مناطق حاره در طول سال، درجه حرارت بین 21 تا32 درجه سانتیگراد و ریزش باران بین 2000 تا 2500 میلیمتر درسال از خصوصیات آب و هوایی كشور مالزی می باشد.

میان تاریخ كشور و بافت چند نژادی - چند فرهنگی مردم این كشور رابطه ای مستقیم وجود دارد. در كنار مالایی ها و بومیان كشور، مهاجرانی از چین، هند، اندونزی و سایر نقاط جهان تركیب جمعیتی كشور را تشكیل داده اند. چندگانگی جالب فرهنگی می تواند از تبادل دراز مدت و جاری با جهان خارج و استعمار پرتغالی ها، هلندی ها و بریتانیایی ها حكایت كند كه در نتیجه آن، سیر تكاملی كشور به سوی یك محل هم جوشی فرهنگی در آمیزش ادیان، آداب و رسوم، فعالیتهای فرهنگی اجتماعی، نوع پوشش، گویش ها و غذاها شكل گرفته است. مالزی به عنوان فدراسیون در 31 آگوست 1957 میلادی اعلام استقلال كرد.

حكومت كشور به صورت دموكراسی پارلمانی، با دو مجلس قانون گزاری است. رئیس كشور پادشاه و رئیس دولت، نخست وزیر است.

از نظر اقتصادی، صنعت بزرگترین بخش اقتصاد مالزی را تشكیل می دهد. توریسم و مواد اولیه مانند نفت، روغن نخل، لاستیك طبیعی و چوب نیز سهم مهمی در اقتصاد مالزی دارند.

به لحاظ اجتماعی مردمانی بسیار صلح دوست، خونگرم، با فرهنگ و قابل اطمینان داشته که از نژادهای مالایایی، چینی، هندی و دیگر نژادها می باشند (با نسبت جمعیتی بترتیب58 %، 24%، 8%، 10%). دولت و امور مملکتی در دست مالایایی های مسلمان، اقتصاد و بازار این کشور در دست چینی های بودائی بوده و هندی های هندو از هر نظر در اقلیت می باشند. دین رسمی این کشور اسلام است ولی اعتقاد به دیگر ادیان و مذاهب آزاد است. زبان رسمی كشور باهاسا مالایو میباشد. هر چند که بیشتر مردم در مالزی قادر به تکلم به زبان انگلیسی می باشند و می توان زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم كشور در نظر گرفت. دیگر زبانهای مورد استفاده در این کشور چینی و هندی هستند.

واحد پول مالزی رینگیت مالزی (RM) است كه در بانكها و صرافیها قابل تعویض است. اسكانسهای رایج شامل: 1 رینگیتی، 2 رینگیتی، 5 رینگیتی، 10 رینگیتی، 50 رینگیتی و 100 رینگیتی است. واحد خرد پول سن است. هر 1 رینگیت معادل 100 سن می باشد. سكه های رایج: 1 سنی، 5 سنی، 10 سنی، 20 سنی و 50 سنی است.

غذا و خوراک:

مردم آسیای جنوب شرقی به طور کلی عاشق غذا خوردن هستند. غذا به جز جنبه متعارف سیر کردن و رساندن مواد مغذی به بدن برای این مردم دارای معانی فرهنگی و سرگرم کننده نیز می باشد. در مالزی به طور خاص غذا های بسیار متنوعی وجود دارد. وجود این حد تنوع در طبخ و تزئین و خصوصاً استقبال مردم از صرف غذا خارج از خانه واقعاً جالب توجه است.

منوی رستورانهای مالزی آنقدر مفصل است که بیننده ایرانی را به تعجب وا میدارد. معمولاً در رستورانهای ایران عناوین غذا ها از 10 مورد تجاوز نمی کند در حالی که در بعضی منو های رستورانهای مالزی بیش از صد نوع غذا لیست شده است که برای نا آشنایان انتخاب را خیلی مشکل می کند. بهتر است رستوران رفتن را با یک همراه آشنا به غذاهای آن رستوران آغاز کنید..

اما در میان این همه غذا و رستوران بعضی مردم حساسیتهایی نیز دارند. طبیعتاً فرقه های متعددی از هندوها خوردن گوشت را حرام می دانند، یا مسلمانان معمولاً نیز جویای غذای حلال هستند که از این نظر نیز در مالزی نه تنها مشکلی وجود ندارد که تنوع هم به فراوانی قابل مشاهده است. همه رستورانهای حلال یا محصولات غذایی حلال یا محصولات بسته بندی شده که در فروشگاهها قابل تهیه است با برچسب و علامت حلال مشخص شده اند. ضمناً فست فود ها و غذا فروشی های زنجیره ای نظیر مک دونالد، کی اف سی و پیتزا هات نیز تنها غذای حلال تهیه می کنند. دولت نظارت دقیقی روی حلالیت غذا ها دارد پس جای نگرانی نیست.

هزینه ی یک وعده غذا در رستوران های مختلف متفاوت است. به طور متوسط می توان گفت که رستوران های مالایی و رستوران های پاکستانی با انواع نان، برنج، مرغ و گوشت، تخم مرغ، ماهی و سبزیجات، که چنانکه گفته شد در رستوران های مالایی معمولاً به صورت سلف سرویس ارائه می شوند، ارزان ترین انتخاب هستند و یک وعده غذا در این رستوران ها با نوشیدنی در حدود 7 تا 15 رینگیت هزینه دارد. بعد از رستوران های مالایی و پاکستانی (یا در کنار آن ها)، فست فود ها مانند مک دونالد، کِی اِف سی، برگر کینگ، ساب وِی و غیره ارزان ترین هستند که یک وعده غذا در آنها از حدود 6.5 تا 7 رینگیت به بالا هزینه خواهد داشت. رستوران های ایرانی و عربی بسته به موقعیت جغرافیایی خود هزینه های متفاوتی دارند و حداقل هزینه ی یک وعده غذا در آنها 15 رینگیت است. رستوران های چینی و رستوران های غربی بسته به سطح رستوران قیمت های متفاوتی دارند و گران ترین انتخاب رستوران های ژاپنی لوکس هستند.

ویزا

در مورد دانشجویان اغلب کشورها لازم است که دانشجو پس از اخذ پذیرش تحصیلی تا زمان آماده شدن ویزای دانشجویی خود در اداره مهاجرت مالزی در کشورش منتظر بماند و تنها بعد از صدور ویزا می تواند وارد مالزی شود. اما شهروندان ایرانی این مزیت را دارند که پس از صدور پذیرش تحصیلی می توانند با اخذ یک ویزای سه ماهه ی خاص بر مبنای دعوت نامه از دانشگاه به صورت توریستی وارد مالزی شوند، در دانشگاه ثبت نام کنند و تحصیل خود را اغاز کنند و همزمان روند صدور ویزای دانشجویی آنها نیز طی خواهد شد. این زمان اقامت توریستی سه ماهه معمولاً برای طی شدن روند صدور ویزا کافی است.

- در دانشگاه های خصوصی، در همان زمان صدور پذیرش، به محض دریافت مدارک مورد نیاز همراه با هزینه های مرتبط، درخواست ویزا به کمیته کنترل کیفیت و از آنجا به اداره مهاجرت ارسال می شود. به این ترتیب چنانچه دانشجو به موقع (مثلاً 2 ماه زود تر از ورود به مالزی) درخواست پذیرش و هزینه ها را ارائه کرده باشد، به احتمال زیاد در بدو ورود به مالزی ویزای تحصیلی وی آماده خواهد بود و نیازی به اخذ ویزای خاص و تبدیل آن به دانشجویی نخواهد داشت. اما در دانشگاه های دولتی به طور کلی تا پیش از ورود دانشجو به مالزی وثبت نام، درخواستی از دانشگاه جهت اخذ ویزای تحصیلی به اداره مهاجرت فرستاده نخواهد شد. همه ی دانشجویان دانشگاه های دولتی می بایست ابتدا با ویزای توریستی خاص سه ماهه وارد مالزی شده و پس از حداقل یک ماه و نیم از زمان ثبت نام ویزای تحصیلی خود را دریافت نمایند.

طول دوره ویزاهای دانشجویی معمولاً یک ساله است و دانشجو می بایست دو ماه پیش از پایان دوره ویزا دانشگاه را جهت تمدید ویزا برای سال بعد مطلع کند. البته در موارد خاص (مثلاً شخصی که برای 3 یا 4 ماه دوره زبان به مالزی می آید) ممکن است ویزا برای شش ماه یا کمتز صادر شود. در هر حال هنگام پایان تحصیل، هر میزان که از ویزای دانشجویی باقی مانده باشد تفاوتی نمی کند و 15 روز تا یک ماه برای خروج از کشور یا ثبت نام در مقطع بعدی تحصیلی به شما مهلت داده می شود.

صدور ویزای همراه برای بستگان درجه یک (فقط همسر و فرزندان) دانشجو امکان پذیر است. البته این کار توسط دانشگاه انجام نمی شود. دانشجو می بایست پس از دریافت ویزای خود، نامه ی تاییدیه ای از دانشگاه دریافت نموده همراه با پاسپورت خود و همراهان و سایر مدارک مرتبط (ترجه شناسنامه ها، سند ازدواج) به اداره مهاجرت ببرد. هزینه صدور ویزا برای هر نفر همراه 500 رینگیت است

هزینه ها:

هزينه متوسط زندگي براي يك دانشجو در مالزي ماهانه 400 تا 500 هزار تومان مي باشد. امكانات خوابگاهي در دانشگاه ها موجود و به آساني قابل هماهنگي است . ضمن اينكه براي دانشجويان كاملا به صرفه خواهد بود كه از خوابگاه استفاده كنند.

هزينه زندگی در خوابگاه : ماهانه 100 تا 150 هزار تومان

هزينه زندگی خارج از دانشگاه (برای هر نفر در خانه های مشترک) : ماهانه 150 تا 200 هزار تومان

آب و برق و .... : ماهانه 30 هزار تومان

غذا : ماهانه 150 تا 200 هزار تومان

رفت و آمد : ماهانه 50 تا 100 هزار تومان

کتاب : هر ترم 150 هزار تومان

به طور متوسط ميتوان گفت تقريبا 450 هزار تومان در ماه برای زندگي دانشجويي مناسب و کافي است.

با افزايش نفرات سرانه هزينه كاهش مي يابد ، مثلاً براي يك خانواده 3 نفره ، 800 تا 900 هزار تومان در ماه كاملاً كافي خواهد بود. در كوالالامپور چندين مدرسه انگليسي زبان و يك مدرسه ايراني مشغول به فعاليت هستند كه براي فرزندان دانشجويان متأهل قابل استفاده اند. دانشجويان از بيمه كامل درماني برخوردارند و تسهيلاتي مانند بليط هاي ارزان قيمت سرويس هاي رفت و آمد شهري را نيز دريافت مي كنند.

هزینه متوسط تحصیل در مالزی بدین شرح است:

دبیرستان:ترمی 200/1 میلیون

کارشناسی:ترمی 2 میلیون

کارشناسی ارشد،دانشگاه های دولتی :ترمی 1 میلیون

کارشناسی ارشد،دانشگاه های خصوصی:ترمی 5/2 میلیون

دکترا:ترمی 5/1 میلیون

MBA: کل دوره 8 میلیون تومان

:DBAکل دوره 20 میلیون تومان

دوره های زبان:ترمی 500 هزار تومان

توجه:هزینه های بالا به صورت تقریبی بوده و بنا به رشته و دانشگاه متغیر است.

پزشکی:

در مالزي 4 دانشگاه معتبر كه مدارك آنها نيز در ايران تائيد مي شود دوره هاي تخصص اعم از باليني و غير باليني را ارائه مي دهند.

شرايط كلي پذيرش پزشكان عمومي براي دوره هاي تخصصي

دوره پزشكي در كشورهاي با سيستم آموزشي كشور انگلستان به اين ترتيب اجرا مي شود:

1- پزشكي عمومي : 5 سال

كارشناسي ارشد : در كشورهائي نظير مالزي، هند و انگلستان دوره تخصص از سال ششم آموزش پزشكي با عنوان فوق ليسانس آغاز مي شود. طول اين دوره 1.5 سال است.

3- دكترا : 3 الي 4 سال

بنابراين پزشكان عمومي كه دوره تحصيل خود را در ايران گذرانده اند مي بايست ابتدا براي كارشناسي ارشد اقدام نمايند، زيرا دوره تخصص از كارشناسي ارشد آغاز مي شود. در رشته هاي تخصص باليني دانشگاه مالايا گزينه مناسبي خواهد بود. 2-

همچنين تعدادي از دانشگاه هاي در مالزي تخصص هاي غيرباليني مانند بهداشت و تغذيه را ارائه مينمايند كه از آن جمله ميتوان به دانشگاه پوترا اشاره كرد.

با توجه به سطح بالای رقابت برای پذیرش تخصص پزشکی در شاخه های مختلف دانشگاه مالایا، اقدام برای پذیرش مستلزم حضور دانشجو در مالزی و انجام مصاحبه با اساتید راهنما می باشد که حداقل 4 تا 6 ماه زمان نیاز دارد. علاوه بر این، ارائه مدرک IELTS با نمره ی حداقل 6.5 نیز از دیگر شرایط پذیرش تخصص پزشکی در دانشگاه مالایا است.
بنابراین، متقاضیان محترم می توانند با استفاده از دوره های فشرده زبان انگلیسی در مالزی، علاوه بر تکمیل زبان انگلیسی، در ضمن استفاده از ویزای بلند مدت دانشجویی مربوط به دوره زبان برای پذیرش تخصص در مالایا اقدام نموده و مراحل لازم را سپری نمایند. این مراحل از تحویل مدارک به دانشگاه آغاز می شود و با انجام مصاحبه ها و نهایی شدن پروپوزال و طرح پایان نامه به اخذ پذیرش تخصص پزشکی منتهی خواهد شد.

توجه:1-دوره های پزشکی عمومی در مالزی مورد تایید وزارت بهداشت ایران نمی باشد.

2-رشته دندانپزشکی در مالزی به زبان مالایی می باشد بنابراین دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در این رشته می باشند می توانند کشور فیلیپین را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند.(اطلاعات مربوط به کشور فیلیپین در همین سایت ارائه شده است.)

3- دوره های تخصص در کشور مالزی تقریبا رایگان بوده و مورد تایید وزارت بهداشت ایران است.


رویال پاسارگاد *** تحقق رویاها

۱ نظر:

zeinab amiri گفت...

ba tashakor az site khoobetoon,ye soal dashtam,man dar hale hazer moskow dars mikhonam vali mikham beram norway,reshte kargardani bekhoonam lotfan mano tahnamaee befarmaeed,baraye maghtae karshenasi mikham ,mail man zamiri2032@yahoo.com